Az autók biztonsági csipogásai, amelyeket a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) használnak, sokak számára ismerősek – és néha idegesítőek is. Különösen az idősebb sofőrök, akik évtizedekig olyan autót vezettek, amelyek nem figyelmeztettek sávelhagyásra vagy ütközésveszélyre, gyakran találják zavarónak ezeket a hangokat. De vajon csak bosszúságot okoznak, vagy a vezetésre is hatással vannak? Egy 2025-ös, amerikai és hongkongi kutatók által végzett tanulmány szerint a csipogások valóban ronthatják a vezetés biztonságát, mert kockázatosabb vezetési szokásokat válthatnak ki. Nézzük meg, mit mutat a kutatás, és mit tehetünk ennek ellensúlyozására!
Az ADAS rendszerek két típusa
A kutatók az ADAS rendszereket két csoportra osztották. Az első csoport az azonnali veszélyre figyelmeztető rendszerek, amelyek csipogással jeleznek, például ütközésveszély vagy sávelhagyás esetén. Ezek a hangos riasztások gyors reakciót váltanak ki a sofőrből. A második csoport az informatív ADAS rendszerek, amelyek nem csipogással, hanem például villogó fényekkel – mint a holttérfigyelő rendszer esetében – jelzik, hogy valami figyelmet igényel. Ez utóbbiak kevésbé tolakodóak, és inkább a tudatos döntéshozatalt segítik elő.
Hogyan befolyásolják a csipogások a vezetést?
A kutatók egy nagy amerikai autógyártó több mint 195 000 járművének telematikai adatait elemezték, amelyek anonim módon rögzítették a sebességet, a gyorsulást, a fékezést, valamint a sofőrök korát és nemét. Az adatokból kiderült, hogy azok a sofőrök, akik csak csipogó figyelmeztetéseket (például ütközésveszélyre vagy sávelhagyásra figyelmeztető rendszereket) használtak, 5%-kal gyakrabban lépték túl a sebességhatárt, és 6%-kal többször fékeztek hirtelen, mint azok, akik nem használtak ADAS rendszereket. Ezzel szemben a holttérfigyelő rendszert használók 9%-kal kevesebb sebességtúllépést és közel 7%-kal kevesebb hirtelen fékezést produkáltak.
Miért történik ez?
A kutatók szerint a csipogások az agy gyors, ösztönös válaszokat kiváltó részét (az úgynevezett 1-es kognitív rendszert) aktiválják. Ez a gyors gondolkodás intuitív, de kevésbé megfontolt, ami miatt a sofőrök túlzottan bízhatnak az autó rendszereiben. Úgy érzik, hogy a csipogások „megmentik” őket, ezért hajlamosak kockázatosabban vezetni, gyorsabban hajtani vagy hirtelen fékezni. Ezzel szemben az informatív rendszerek, mint a holttérfigyelő villogó jelzései, az agy lassabb, megfontoltabb részét (2-es kognitív rendszert) szólítják meg, ami óvatosabb vezetést eredményez.
Értéktelenek tehát a csipogások?
Bár a csipogások kockázatosabb vezetési stílust válthatnak ki, a tanulmány azt is kimutatta, hogy az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszerek 15%-kal, a holttérfigyelők pedig 19%-kal csökkentik az ütközések számát a teljesen ADAS nélküli autókhoz képest. Tehát a csipogások, bár bosszantóak, mégis növelik a biztonságot. A kutatók nem azt javasolják, hogy kapcsoljuk ki őket, hanem hogy a gyártók találjanak kevésbé tolakodó figyelmeztetési módokat, például vizuális vagy tapintási jelzéseket (például a kormány rezgését), amelyek nem váltanak ki impulzív reakciókat.
Mit tehetsz, ha zavar a csipogás?
Ha a csipogások idegesítenek, érdemes átnézni az autó kézikönyvét, hogy megértsd, melyik figyelmeztetés mit jelent, és hogyan lehet finomhangolni a rendszert. Például sok autóban állítható a riasztások érzékenysége vagy hangereje. Az Európai Unióban 2024 júliusa óta minden új autóban kötelező nyolc ADAS rendszer, köztük az ütközésveszélyre és sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek, így ezekkel együtt kell élnünk. A megoldás része lehet, hogy megszokjuk ezeket a rendszereket, és tudatosan figyeljünk arra, hogy ne hagyatkozzunk rájuk túlságosan. Emellett a gyártók is dolgoznak azon, hogy a jövőben a figyelmeztetések kevésbé legyenek zavaróak, például csendesebb hangokkal vagy vizuális jelzésekkel.
Mire figyelj a jövőben?
A tanulmány rávilágít arra, hogy a technológia és az emberi viselkedés közötti harmónia kulcsfontosságú. A gyártóknak érdemes figyelembe venniük a kognitív pszichológia eredményeit, hogy az ADAS rendszerek ne csak hatékonyak, hanem emberbarátok is legyenek. Ha új autót vásárolsz, érdeklődj a kereskedésben a rendszerek működéséről, és próbáld ki őket vezetés közben, hogy megszokd a jelzéseiket. A cél az, hogy az ADAS támogassa a biztonságos vezetést, anélkül hogy elvonná a figyelmedet az útról.